کد مطلب:48535
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
در سوره بقره، آيه 219، منظور از سودهاي شراب و قمار چيست؟ همچنين آيا بازيهاي امروز كه شامل موارد قمار ميشوند را توضيح دهيد.
يَسْ ?‹َلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَآ إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَـَفِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا... ;(بقره،219) درباره شراب و قمار از تو سؤال ميكنند، بگو: در آنها گناه بزرگي است و منافعي ]از نظر مادي[ براي مردم در بر دارد ]ولي[ گناه آنها از نفعشان بيشتر است.
خداوند در اين آيه حكم تحريم خمر را آميخته با نرمش و مدارا بيان فرموده است; چرا كه در دوران جاهليت مردم علاقه زيادي به شراب داشتند. در اين آيه خداوند به پيامبر دستور ميدهد كه در پاسخ آنان كه از حكم شراب و قمار ميپرسند بگو: اين دو گناهي بزرگ است اگر چه فايدههايي هم دارد وعمده منافع آن دو، منافع اقتصادي است چرا كه در خود خريد و فروش شراب كاشت و برداشت انگور و قمار براي برخي منافع اقتصادي نهفته است، علاوه بر آن منافع زود گذري چون احساس لذت، شادي(الدر المنثور في التفسير بالمأثور، جلال الدين سيوطي، ج، ص، داراحيأ التراث العربي) و شايد درماني و ورزش فكري در آنها نهفته باشد.
اين منافع در برابر زيان آنها بسيار ناچيز واندك است و هيچ انسان عاقلي براي آن نفع كم به اين همه زيان تن نميدهد.
از اين رو مسلمانان، در اين آيه و آيات ديگر (مائده، 90) به صراحت از نوشيدن و بازي قمار نهي شدهاند.(براي آگاهي در مورد زيانهاي مشروبات الكلي و قمار ر.ك: تفسير نمونه، آية الله مكارم و ديگران، ج 2، ص، دارالكتب الاسلامية.)
در مورد حكم شراب قبل از اسلام در روايتي آمده است: خداوند هيچ پيامبري را نفرستاد جز اين كه حرمت شراب جزء برنامه رسالت او بود.(كافي، كليني، ج، ص، دارالكتب الاسلامية.)
در اسلام نيز شراب از جمله نجاسات و نوشيدن آن حرام و از گناهان كبيره و از محرمات ضروريه است.
پرسشگر محترم! دربارة بازيها و مواردي كه ممكن است قمار محسوب شود، لطفاً با دفتر مرجع تقليد خود تماس و يا مكاتبه نماييد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.